3r dia Job Shadowing en Dinamarca

22/05/25

Avui al matí he tornat a SOSU Østjylland en Aarhus. Esta vegada tocava fer una visita a tota l’escola amb l’ajuda de Stine la coordinadora Erasmus i entrar a alguna classe per observar el funcionament i metodologia que utilitzen.
El que més ressaltaria d’esta visita és que la construcció de l’edifici està pensat per a aconseguir espais molt pràctics, confortables, flexibles i acollidors, En tot moment es busca que l’alumnat i professorat del centre es trobe còmode treballant.
S’aprofiten tots els espais per a crear diferents racons de treball, tant individuals com de grup, zones de relaxació, de conversació, d’exposicions o tallers, gimnàs, cantina…
Un gran pàrquing per a bicicletes amb carregadors per a les que són elèctriques
Disposa d’un taller per a l’alumnat que pretén simular una vivenda d’una persona on poder realitzar pràctiques de cura i atenció.
També d’un taller de pràctiques sanitàries, pistes esportives per aprendre a fer activitats d’esport en gent depenent
Una gran cuina per fer pràctiques de preparació d’aliments i menjars dins la formació de “ health care

A les classes la ràtio alumnat era de 12-15 persones. Es treballa molt en equip i per projectes simulats o reals , en els quals és important tindre un resultat final i poder mostrar estos a la resta de companys de l’escola
Al llarg del curs s’alternen períodes de docència i de pràctiques, i en aquest últim procuren que siguen en diversos llocs per tindre una visió més ampla de les possibilitats laborals del seu futur treball.
Justament avui la majoria del professorat no es trobava al centre perquè estava fent una jornada formativa que ells anomenen 12-12, perquè és un encontre del professorat que es destina a fer formacions i coordinacions entre el professorat de la mateixa escola.
SOSU Østjylland les titulacions que pots cursar són:
Assistència social i de salut (3 anys i 4 mesos)
Té una visió general de la salut, el benestar i l’atenció de l’infermeria del ciutadà, i serà un actor clau en la col·laboració interdisciplinària amb altres grups professionals.
El seu paper com a assistent social i sanitari implica una combinació única d’atenció, coneixement professional i capacitat de recolzar els ciutadans en la seua rehabilitació després d’una malaltia i ajudar-los a dominar la seua pròpia vida.
Hi ha quatre períodes de formació que tenen lloc en el municipi en el qual treballa: en un centre assistencial, en psiquiatria, en un hospital i en atenció domiciliària.
Una vegada graduat, ingressarà al mercat laboral amb gran seguretat laboral. Per lo general, treballarà en llars de gent gran, hospitals, psiquiatria o atenció domiciliària

Treballador social i de salut 1 any i 8 mesos)
És la persona que impregna la vida quotidiana dels ciutadans individuals, i fa una diferència directa a les seues vides i ajuda a donar forma a una vida segura i digna, fins i tot en els moments més vulnerables.
Durant la formació es combinen coneixements sobre cures amb habilitats pràctiques, comunicació i creació de relacions de confiança amb el ciutadà.
La formació alterna entre classes i pràctiques a l’escola i períodes de formació més llargs, en què es posen a prova les habilitats a la pràctica, tant a l’atenció domiciliària com a un centre d’atenció.
Una vegada graduat, ingressarà al mercat laboral amb gran seguretat laboral. Com a treballadors socials i sanitaris treballen en residències de gent gran, centres de dia i al mateix domicili del ciutadà.
Assistent educatiu 2 anys i 7,5 mesos)
El programa d’assistent educatiu és per a aquells que volen donar forma al futur de la propera generació o oferir el millor suport a joves i adults amb necessitats especials.
És el mestre d’activitats, planifica i duu a terme activitats de desenvolupament, crea bones relacions i es responsabilitza del benestar dels altres.
Durant la teua formació aprendràs mètodes pedagògics essencials, adquiriràs coneixements sobre comunicació i treball relacional i adquiriràs habilitats per planificar i implementar activitats pedagògiques per a nens, joves i adults.
La formació alterna entre ensenyament a l’escola i períodes més llargs de formació en què es posen a prova les habilitats a la pràctica. Hi ha tres períodes de formació que es desenvolupen al municipi on treballes.
Podran treballar a moltes àrees: guarderies i clubs, a escoles o en instal·lacions residencials. També tenen la possibilitat de continuar estudiant per convertir-se, per exemple, en professor o treballador social.

L’edat de l’alumnat és més major que a Espanya fent aquests estudis, la majoria són més de 23 anys
Una altra cosa a comentar, és que la planificació del curs és molt estricta i deixen poc a la improvisació. Tot el que es fa al llarg del curs s’ha de decidir al mes d’agost abans que s’inicien les classes que comencen a finals d’agost.

 

 

 

 

A l’hora de dinar em vaig acostar a Aarhus Street Food. Situat als antics garatges d’autobusos de Aarhus Rutebilstation, serveix menjar de carrer deliciós i sostenible de tots els racons del món en un entorn urbà i autèntic. Es pot gaudir de tacos mexicans, Bahn-mi vietnamites, menjar soul americà, smørrebrød tradicional danès (entrepans oberts) i molt més en aquesta meca per als entusiastes del menjar.